Kolm peamist põhjust, miks lihtne keel on kasulik

Palun jaga seda lugu! Aitäh!
Palun jaga seda lugu! Aitäh!

Jälgi Arusaamise Agentuuri!

Jälgi lihtsas keeles uudiseid!
pexels-photo-3755755-3755755.jpg
Pildil on mureliku pilguga arvutit lugev naine.
Foto: Pexels

Seekord selgitab Arusaamise Agentuur põhjuseid, miks lihtne keel on kasulik.

Lihtne keel ehk arekeel on lihtsustatud ja selge keel, mis on vajalik inimestele, kellel on raskusi lugemise või arusaamisega. See on kergesti loetav ja mõistetav kõigile.

Kuigi lihtsat keelt testivad erivajadustega inimesed (näiteks kerge intellektipuudega inimesed), on see arusaadav ja mugav lugeda kõigile.

Keerulisest keelest ei saa aru:

  • lugemisraskuste ja tähelepanuhäiretega inimesed
  • väsinud, kiirustavad ja stressis inimesed
  • intellektipuudega ja psüühikahäiretega inimesed
  • eakad ja lapsed
  • vähese keeleoskusega inimesed
  • keerulises emotsionaalses seisundis inimesed
  • arusaamist mõjutavate ravimite kasutajad
  • erialateadmisteta inimesed

Lihtne keel aitab jõuda kõigi inimesteni

Kui ametiasutused või ettevõtted kasutavad kodulehel või avalikus suhtluses liiga keerulist keelt, võivad inimesed jääda vajalikest teenustest või teadmistest ilma, sest nad ei saa infost aru.

Näide: vägivalda kogenud ohver on tõenäoliselt pärast juhtunut närvis, kui ta otsib veebist infot, kuidas abi saada. Kui ohver ei leia kergesti loetavat ja mõistetavat juhendit, võib ta abi küsimisest loobuda. Vägivalda kogenud inimeselt ei saa eeldada erilisi teadmisi või oskusi, mistõttu peavad abi saamise selgitused olema võimalikult lihtsad. Vägivalda võib kogeda ka intellektipuudega inimene või laps.

Lihtne keel aitab olla iseseisev

Kui ametiasutused või ettevõtted kasutavad kodulehel või avalikus suhtluses liiga keerulist keelt, ei pruugi inimesed iseseisvalt aru saada, mida nad tegema peavad.

Näide: lugemisraskustega ja ärevushäirega noormees saab kirja, et teda kutsutakse ajateenistusse ning selleks peab ta läbima arstliku komisjoni. Kiri on sõnastatud keeruliselt. Kuna noormees pole selliste kirjadega varem kokku puutunud, peab ta küsima abi oma vanematelt, sest iseseisvalt ei õnnestunud tal kirjast aru saada. Kui kiri oleks olnud lihtsas keeles, oleks noormees ise aru saanud, kuidas edasi tegutseda.

Lihtne keel aitab teenida tulu

Kui ettevõte kasutab liiga keerulist keelt, võib see kaasa tuua tellimuste kaotuse ja nõuda oluliselt rohkem aega ja raha klientide nõustamiseks. Müüja kaotab raha iga kliendiga, kes ei saa aru, kas toode sobib talle või mitte.

Näide: tööl käiv ja enamuse ajast iseseisvalt elav kergema intellektipuudega inimene soovib osta e-poest järelmaksuga televiisorit. Tal pole tegevusjuhendajat ja ta ei ela hoolekandeasutuses. Kui e-poe järelmaksu tingimused ei ole talle arusaadavad, võib juhtuda, et ta hilineb maksetega. Näiteks ei pruugi intellektipuudega inimene aru saada, mida tähendab reklaam „Televiisor kätte null euroga.” Ta ei pruugi mõista, et hiljem tuleb toote eest siiski maksta. Kui leping on koostatud lihtsas keeles või sellele on lisatud lihtsas keeles kokkuvõte, saavad ka intellektipuudega inimesed aru, millise rahalise kohustuse nad võtavad. Ettevõtted ei pea neile hiljem eraldi kohustusi selgitama või võlgasid nõudma.

Teine näide: pensionärist vanahärra soovib osta arvutit, kuna vana lauaarvuti on jäänud väga aeglaseks. Ta uurib elektroonikapoe veebist hindu ja leiab, et kasutatud miniarvutid on talle jõukohase hinnaga. Paraku ei saa vanahärra aru, kas miniarvutid töötavad samamoodi nagu suured lauaarvutid. Kuna vanahärral on kuulmislangus, ei soovi ta poodi helistada. Kirjutamist ta ka pelgab, sest ta pole kindel, et oskab arvutite teemal piisavalt selgelt väljenduda. Vanahärra jätab arvuti ostmata, sest toote tutvustuse lehel puudus kergesti loetav ja mõistetav selgitus. Kui tootekirjeldusele oleks olnud lisatud lihtsas keeles selgitus, oleks vanahärra ilmselt arvuti soetanud.

Lihtsaskeeles.ee meediakanalis saad lugeda sama artiklit lihtsas keeles. 

Arusaamise Agentuur saab lihtsa keele loomisel abiks olla. Tutvu agentuuri teenustega ja võta meiega ühendust! 

Katrin Jõgisaar

Loo koostaja ja kujundaja
- lihtsaskeeles.ee peatoimetaja
- agentuuri blogi toimetaja
- Arusaamise Agentuuri asutaja
- lihtsa keele asjatundja ja koolitaja

Kui jagad meie artikleid, aitad vajalikel teadmistel levida. Võta meiega ühendust!

Agentuuri teenused

  • lihtsas ja selges keeles sisuloome
  • tekstide toimetamine
  • koolitused
  • lihtsustav kujundamine ja illustreerimine
  • erinevate tekstide, kampaaniate ja kodulehtede arusaadavuse hindamine ja testimine
  • ligipääsetavuse ja lihtsa keele tutvustamine
  • lihtsaskeeles.ee meediakanal
  • ligipääsetavuse ja lihtsa keele blogi

Võta meiega ühendust info@arusaamiseagentuur.ee

MTÜ Arusaamise Agentuur

info@arusaamiseagentuur.ee
+372 53022266
+372 5257794

Juriidiline aadress:
A. H. Tammsaare tee 139-82
Tallinn, 12914

Registrikood:
80613490

Arvelduskonto:
EE727700771008041235

Jälgi Arusaamise Agentuuri!

Scroll to Top